dijous, 21 de març del 2019

21 de març - Día del Síndrome de Down

Avui dia 21 de març és el dia mundial del síndrome de Down. Com a tal, el nostre grup ha decidit que podria ser interessant fer una entrada al blog sobre algunes pautes per a l'educació i el tracte amb xiquets i xiquetes amb síndrome de Down.

El síndrome de Down és una alteració genètica produïda per la presència de cromosoma extra (sencer o una part d'ell) en la parella cromosòmica 21. Per tant, les persones amb aquestes característiques tenen 47 cromosomes amb 3 cromosomes en aquest par, quan lo "habitual" és que sols hi ha dos. El motiu d'aquesta anomalia genètica encara és desconegut en l'actualitat.


Moltes vegades, alguns xiquets i xiquetes amb síndrome de Down tenen patologies associades com complicacions de salut relacionades amb la seua alteració genètica (com per exemple cardiopaties, problemes pulmonars, auditius o visuals, neurològiques...)

A l'hora d'educar a xiquets i xiquetes amb aquestes característiques podem trobar-hi diverses dificultats d'aprenentatge que poden dificultar aquest procés.

- En general, el procés d'aprenentatge és més lent
- De vegades tenen dificultats amb el processament de la informació
- Els costa aplicar els conceptes apressos per prendre decisions lògiques
- Normalment tenen major facilitat per oblidar el que han aprés
- Tenen menor capacitat de resposta i reacció enfront de situacions difícils o problemàtiques
- Majoritàriament tracten d'evitar enfrontar-se a noves activitats o reptes


Cada xiquet o xiqueta és diferent, però si es presenta alguna de les dificultats mencionades anteriorment, haurem d'utilitzar diverses estratègies i recomanacions perquè l'ensenyança d'aquests siga més efectiva.

- Pot ser interessant utilitzar pictogrames, gràfics, imatges..., ja que aquests xiquets i xiquetes aprenen amb major facilitat amb objectes visuals
- Utilitzar el denominat "aprenentatge per observació o vicari" sempre que tinga'm oportunitat, aprofitant la seua alta capacitat d'observació i imitació
- Aplicar programes per a afavorir la seua autonomia personal, entrenar les seues habilitats socials i l'educació emocional
- Si és necessari, fer adaptacions curriculars individuals



La finalitat d'aquestes recomanacions i estratègies és afavorir a les persones amb síndrome de Down la seua integració a la societat i aconseguir així un major benestar social i una millor qualitat de vida.



Elena Casanova Muñoz

Font: La educación de los niños con síndrome de Down | VIU. (2019). Consultat des de: https://www.universidadviu.es/la-educacion-de-los-ninos-con-sindrome-de-down/






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Educació Primerenca

Tots i totes hem sentit parlar de l'educació primerenca i de la importància d'aquestes en el futur dels nostres infants. Però, sab...