L'autisme és una alteració que es dóna al neurodesenvolupament de competències socials, comunicatives i lingüístiques, i de les habilitats per a la simbolització i la flexibilitat.
La seua simptomatologia més típica són les deficiències persistents a la comunicació social i a la interacció social en diversos contextos, així com els patrons restrictius i repetitius de comportaments, interessos o activitats.
A l'àmbit educatiu el podem detectar fàcilment per diverses característiques, com ara:
- Falta d'interés
- No mostren els seus interessos als altres
- Mostren absència de joc simbòlic (donar menjar a ninetes, fer menjar de joguines, jugar amb cotxes com si foren reals, etc.).
- Estableixen poc contacte visual i no comparteixen les experiències de sorpresa. No acostumen a fer el somriure social.
- El seu llenguatge és literal, no comprenen les bromes, els acudits, les metàfores o dobles sentits. En alguns casos no desenvolupen el llenguatge oral.
- Eviten el contacte físic, tenen hipersensibilitat tàctil, olfactiva, gustativa i auditiva. Poca sensibilitat al dolor.
- Reaccionen poc davant la veu dels seus pares, el que pot fer sospitar d'un dèficit auditiu.
- Interessos inusuals, repetitius i no compartits.
- Poden mostrar comportaments estranys, repetitius i auto estimulants com el balanceig, el moviment d'aleteig de mans o caminar de puntetes entre d'altres.
- Es consideren diferents i no comprenen què els passa com si foren incapaços de formar part de la societat, sobretot aquells que presenten més nivell intel·lectual.
Així, algunes de les pautes que podríem fer servir en aquests casos per a millorar l'aprenentatge podrien ser:
- Tenir una rutina pautada diària a l'escola
- Utilitzar objectes o joguets que li agraden perquè preste atenció
- Utilitzar horaris visuals amb imatges
- Ubicar els objectes sempre al mateix lloc
- El material escolar ha d'estar organitzat per colors
- Tenir contenidors específics per a cada joguet
- Utilitzar pissarres interactives a l'aula
- A l'hora d'aprendre conceptes, és important fer un recordatori d'allò après anteriorment i enllaçar-lo amb el que es va a aprendre per a millorar la comprensió
- Fer un tauló de normes amb pictogrames perquè entenguen l'acció que han de realitzar a l'escola
- Provocar que el/la xiquet/a expresse les seues emocions mitjançant vídeos, contes, pictogrames, etc
- Utilitzar materials de diferents textures (plastilina, paper, aigua...) per a millorar la relació amb el seu entorn
- En el cas que l'alumne/a estudie en una aula ordinària, comptar amb personal addicional de suport (integradors/es socials, treballadors/es socials, educadors/es socials, etc.)
- Incorporació en una aula CIL (Comunicació I Llenguatge) per a estimular la seua comunicació, imaginació i fomentar la comprensió
- Realitzar tallers de musicoteràpia per a relaxar-se, millorar la comunicació i la percepció
Per finalitzar, cal deixar clar que l'autisme no és una malaltia, sinó una manera diferent de percebre el món; per això afectarà positivament la utilització d'aquestes pautes per millorar l'aprenentatge i, a més, afavorir la seua integració i benestar social.
Elena Casanova Muñoz
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada